موزاییک چیست + با تاریحچه و انواع آن آشنا شوید

کلمه موزائیک به معنای نقش یا تصویر است که با جمع کردن تکه های کوچک رنگی از سنگ، شیشه، سرامیک، کاشی و غیره در کنار هم شکل می گیرد

کلمه موزائیک به معنای نقش یا تصویر است که با جمع کردن تکه های کوچک رنگی از سنگ، شیشه، سرامیک، کاشی و غیره در کنار هم شکل می گیرد

کلمه موزائیک به معنای نقش یا تصویر است که با جمع کردن تکه های کوچک رنگی از سنگ ، شیشه ، سرامیک ، کاشی و غیره در کنار هم شکل می گیرد. حتی می توانید از تکه های کاغذ یا هر چیز دیگری استفاده کنید. در گذشته شیشه های رنگی و سنگی بیشتر مورد استفاده قرار می گرفت و امروزه می توان علاوه بر سرامیک ، کاشی ، و مواد جدیدی که تحت نام های مختلفی برای این منظور تولید می شوند ، از آنها استفاده کرد.

بایگانی

کلمه موزاییک یا Mosaic  به معنای نقش یا تصویر است که با جمع کردن تکه های کوچک رنگی از سنگ، شیشه، سرامیک، کاشی و غیره در کنار هم شکل می گیرد. حتی می توانید از تکه های کاغذ یا هر چیز دیگری استفاده کنید. در گذشته شیشه های رنگی و سنگی بیشتر مورد استفاده قرار می گرفت و امروزه می توان علاوه بر سرامیک، کاشی، و مواد جدیدی که تحت نام های مختلفی برای این منظور تولید می شوند، از آنها استفاده کرد.
در گذشته های دور شیشه گرانبها بود و جنبه تزئینی داشت و امروزه اگرچه از نظر تولید انبوه ، ارزان و متنوع است اما ابعاد هنری خود را از دست نداده اما وارد حوزه جدید طراحی و معماری شده است.
در معماری ایران باستان ، پنجره ها با قطعات کوچک شیشه رنگی در انواع الگوهای هندسی و غیر هندسی زیبا تزئین شده بودند. برخی از این پنجره ها ursi نامیده می شوند. نمونه هایی از این پنجره ها را می توان در کاخ گلستان مشاهده کرد. این هنر که از زمان های قدیم همیشه بخشی از زندگی بشر بوده است ، مناظر زیبایی بیشتری را برای زندگی فردا به وجود می آورد.
از هنر موزاییک نیز بیشتر در معماری سرزمین ایران بویژه در بناهای مذهبی استفاده شده است. این هنر در ایجاد فضاهای رنگارنگ در بیننده تأثیر زیادی دارد. کشف آجرهای لعاب دار چغازنابیل ، جام موزائیک مارلیک از هزاره اول قبل از میلاد و آجرهای لعابدار رنگی که از دوره هخامنشی به جا مانده است ، همگی حکایت از قدمت این هنر در ایران دارد. همچنین به عنوان نمونه ای از آثار پس از اسلام می توان از مسجد شیخ لطف الله در اصفهان نام برد.
متأسفانه علی رغم پیشینه این هنر در ایران ، در این زمینه فعالیت کمتری در معماری امروز کشورمان انجام شده است و جای این هنر در اطراف ما خالی است و حتی می توان گفت که مکان قدیمی خود را از دست داده است ، مانند تقریباً امروز در ساختمانهای جدید هیچ موزاییک یا شیشه ای رنگی وجود ندارد.

 

نقش موزاییک در ایجاد زیبایی در فضاهای مختلف

این کار به موزاییک گفته می شود که قطعات کوچک ، رنگی شیشه ای ، سنگی یا کاشی در کنار هم قرار بگیرند تا تصاویر مختلف یا طرح های تزئینی ایجاد کنند. این یک هنر باستانی است که مدام در حال کشف مجدد است. در این ظهور همیشگی ، موزاییک ، به عنوان یک هنر تزئینی مانند نقش بر روی دیوار ، به نظر می رسد آشنا اما دنیاست که سرانجام در دست یک هنرمند باشد ، آنگاه این بیان هنری در ذهن خالق خود تازه و تازه خواهد بود.
راه ارزان تر برای پوشاندن کف؛ برای ایجاد مرزها و عناصر تزئینی از موزاییک های آماده استفاده کنید. پس زمینه مش را می توان برای هر نوع پوشش کف استفاده کرد. با این حال ، استفاده از سنگ رایج تر است. موج های موج دار ، درختان مودار یا برگهای پاییزی بعضی اوقات لبه های یک طرح ساده را تشکیل می دهند. با کمی تفکر و آماده سازی می توانید عناصر تزئینی موزائیک را در کاشی های سرامیکی و یا حتی کفپوش های چوبی درج کنید تا مطابق سلیقه خود یک ترکیب کامل ایجاد کنید.
به عنوان مثال ، ممکن است شما بخواهید یک تصویر رنگارنگ در کف آشپزخانه بکشید. احتمالاً یک تکه موزائیک به رنگ کف ورودی می تواند اولین حروف نام صاحبخانه را روی آن داشته باشد که این امر نیز به صاحبخانه موقعیت برجسته ای می بخشد. یا فکر کنید که اگر موزائیک های شیشه ای درون قطعات سنگ مرمر قرار می گیرند ، چقدر هیجان انگیز خواهد بود. این تکه های شیشه مانند جواهرات گرانبها ، سطح مات و مات اتاق را منعکس می کنند. در واقع هیچ محدودیتی وجود ندارد. موزاییک ها به همان اندازه آرام روی کف حمام می نشینند که در کف اتاق نشیمن انجام می دهند.
همانطور که می توانید با اضافه کردن وسایل مناسب انواع وسایل و لوازم جانبی را غنی کنید ، همین امر در مورد کف اتاق نیز می تواند انجام شود که می توان با موزاییک تزئین کرد ، اما تصاویر سنگی از لوازم جانبی پارچه متنوع تر است. در یک ترکیب هیجان انگیز ، قطعات پشته شده موزاییک می توانند مانند ستاره یک نقش اساسی در طراحی کف اتاق داشته باشند. طراحی چند طبقه به اندازه کفهای دیدنی که از سنگهای رنگی ساخته شده اند ، معتبر است. اگر می خواهید طراحی رنگی و زیبا داشته باشید ، قطعات موزاییک را برای پوشاندن کف در نظر بگیرید.

 

موزاییک تک لایه چیست؟

موزائیک های تک لایه موزائیک هایی با ضخامت 17 میلی متر هستند که با فشار بیش از 750 تن به تنهایی تولید می شوند. این نوع موزاییک ها با وزن بسیار کمتری نسبت به موزائیک های معمولی برای استفاده در سالن ها و سقف خانه ها بسیار مناسب هستند. فناوری تولید این نوع موزاییک عموما مخصوص دستگاههای ساخته شده در ایتالیا و آلمان است.
این نوع موزاییک علاوه بر استحکام بالا و جذب آب بسیار کم ، هیچگاه رنگ و یخ زدن را تغییر نمی دهد و می توان گفت که برای فرش سقف ایمن ترین انتخاب است.

 

روش های تولید موزاییک

تولید موزائیک به چندین روش مختلف انجام می شود. در ادامه دو مورد از مهمترین این روش ها را بررسی خواهیم کرد:

 

  • روش پرس

در این حالت ، اعمال فشار با استفاده از دستگاه پرس باعث تراکم در موزائیک می شود. این فشار بسته به اندازه و نوع مصالح استفاده شده متفاوت است. موزاییک هایی که از این طریق تولید می شوند قطعاً نیاز به خوراک دارند. (دو لایه)

  • روش لرزش

در این حالت ، به هیچ وجه فشار وجود ندارد و عملیات فشردگی و صاف کردن با کمک دستگاه لرزش انجام می شود. روی آنها انجام می شود. (تک لایه)

 

انواع مختلف موزاییک

  • موزائیک های ارتعاشی و تک لایه

موزائیک های تک لایه بدون زیر غذا و فشار دادن هستند و برای تولید نیازی به دستگاه های پیچیده ندارند. فقط یک میکسر ، یک دئودورانت (اندازه گیری فنجان) و یک تسمه نقاله به طول 10-12 مجهز به ویبراتور کافی است.
روش تولید به گونه ای است که پس از مخلوط کردن مواد با یک فنجان اندازه گیری ، مقدار لازم هر قالب در قالب های لاستیکی ریخته می شود و روی یک نوار نقاله قرار می گیرد که نوار ارتعاشی است. مواد تشکیل دهنده موزائیک بوده و قالب ها به مدت 5 ساعت برای خشک شدن باقی مانده و سپس قالب ها از هم جدا می شوند و موزاییک ها در آب خیس می شوند و سپس بسته بندی می شوند.

 

  • موزاییک های شسته شده

تولید این موزائیک شبیه به گرانیت و موزائیک های معمولی است با این تفاوت که 5 ساعت طول می کشد تا این موزائیک در خانه گرم بماند تا زمانی که آب جسمی خود را از دست ندهد و سپس موزائیک معمولی بابا سبز در زمان Saab متفاوت بخورید. . در این زیر دستگاه به جای زیر سر (کاغذ سنباده) برس های سیمی وجود دارد که در 3 مرحله برای موزاییک ها پرداخت می کنند که به ترتیب از حالت خشن تا نرم هستند و در زمان فرعی نیز آب روی موزاییک ها فشار می یابد. . اسپری می شود

 

  • موزاییک های تک لایه

نوع دیگری از موزاییک وجود دارد که بیشتر در آلمان و ایتالیا تولید و مورد استفاده قرار می گیرد. این موزائیک یک لایه است و به دلیل وزن کم در ساختمانهای چند طبقه مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع موزائیک بخش پایین و نارینی ندارد و دارای غلات زیادی در آن است. از آن در مقادیر کمی استفاده شده است ، اما به طور کلی روش تولید آن مشابه موزائیک گرانیت است و در بخش مطبوعات ، کانالهایی در زیر پرس وجود دارد که مطبوعات را فشار داده و کاملاً برداشته می شود.


طبقه بندی بر اساس ظاهر موزاییک

  • موزاییک سیمانی

موزاییکی که هیچ دانه تزئینی روی سطح ندارد و فقط شیارها و نقوش ساده ای دارد.

  • معرق سنگی

این موزائیک است که در سطح سطح آن دارای سنگ های تزئینی است و از 3 روش ساخته شده است: شیار (طرح دار) ، صاف ، شسته شده و با توجه به اندازه و قطر دانه های سنگ مرئی به 5 دسته تقسیم می شود.

  • موزاییک دستباف

این موزائیک است که به اشکال مختلف دارای افسردگی و بیرون زدگی در سطح آن است و از آن به عنوان فرش پیاده روها و زمین استفاده می شود.

  • موزاییک شسته شده

این موزاییک است که روی سطح آن بذرهای برجسته صورت شنبه دیده می شود.

  • موزاییک پلاک

این موزاییک است که دارای یک مصالح ساختمانی سخت و صیقلی بر روی سطح سطح است و اندازه این سنگ ها با توجه به ابعاد موزائیک متفاوت است و یکدست ساخته می شود.

منابع: سنگ یاب ، موزاییک میبد ، ویکی پدیا ، گوگل سرچ ، آدرس

desktop.arcgis

making-mosaics

mosaiec.blog.ir

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی